Erik P. ”Trähästen”

TRÄHÄSTEN UPP TILL HIMLEN

 

Jag här läst trähästen av Erik Williams

Bokens huvudtema är när två engelska fångar försöker rymma från ett tyskt koncentrations läger och ska leva som fångar ute i Tyskland. Det är en äventyrsroman som skrevs år 1949.

Boken handlar om två engelska fångar som försöker rymma från ett tyskt koncentrationsläger. Dem rymmer med hjälp av en trähäst (plint). Deras mål är att komma till Sverige och det blir en dramatisk resa dit. I boken finns det två huvudpersoner, John och Peter. Dem har ganska mycket gemensamt som att båda är från England och gillar lugn musik. Båda gillar också sovmorgon. Men John är lite mer feg än Peter men dem brukar lösa det hela tiden när dem är osams.

Dem ändras inte ett dugg förutom att dem lär sig lite tyska. För att kunna förstå om någon tysk stoppar dem och vill se deras papper t.ex. För det springer nämligen tyska soldater överallt på gatorna. Eftersom andravärdskriget pågick så var det svårt att leva också. Det var också mycket bilar och mycket folk som vimlar runt på torgen.

Boken är skrivet på ett vuxet språk med många svåra ord och ibland tyska till och med. Det är inte ett vanligt vardagsspråk som han skrev på. Men det kanske var det på den tiden.

Det börjar med att och Peter är fångna i ett tyskt koncentrationsläger och blir fria till slut efter en mycket dramatisk resa. Under berättelsen använder författaren ett indirekt tal och han skriver kronologist tycker jag. Själva berättelsen berättar både John och Peter medans författaren var dold under hala boken.

Jag tror att författaren vill berätta hur det var att leva på den tiden t.ex. kanske också hur det var som fångar att leva då.

Jag tycker att boken är läsvärd för personer över 15 år om man inte är en bra läsare. För det var som sagt många svåra ord. Men jag tycker att han har lyckats med det han ville. Boken har inte så stor betydelse idag för samhället ser helt annorlunda ut nu. Jag tycker att boken var läsvärd från första ordet till i slutet då den blev lite långtråkig för det hände inte så mycket. Men skulle absolut rekommendera den.

 

3 tankar på “Erik P. ”Trähästen”

  1. Du fick med allting som man ska få med i en bokrecension och du gjorde det inte som en lista.
    Du skrev exakt så mycket som man vill veta om handlingen och så var den inte så lång.
    jag tycker att du skulle kunna reflektera lite mer om vad du tyckte om boken som t.ex. varför du tyckte att den var bra.

  2. Det var bra att du fick med alla punkter som man skulle ha med.

    Du skrev precis lagom mycket om varje punkt annars blir det inte så spännande om du skulle skrivit för mycket om handlingen och sedan skulle jag läst boken.

    Reflektera lite mer om varje sak. Översatte författaren de tyska orden? Varför var det vardagsspråk då men inte nu? Det fanns inte mycket som jag tyckte var dåligt. Bra recension!

  3. Star: Du följer instruktionen och berör alla underrubriker som vi pratat om.
    Star: Du beskriver handlingen tydligt.
    Wish: Jag tror du missförstått begreppet huvudtema. Huvudtemat är mer som själva idén bakom boken. T.ex. boken handlar om flykt.

    Gör tydliga textkopplingar och ge exempel på vad du menar. T.ex. när du resonerar kring bokens budskap. ”Jag tror att författaren vill berätta hur det var att leva på den tiden t.ex. kanske också hur det var som fångar att leva då.” Vad i texten ger stöd åt din åsikt? Ge exempel.

    Försök att binda ihop styckena bättre genom att tänka på vilka ord du inleder ett stycke med. Ibland ser man tydligt att du i din text svarar på frågor t.ex. ”Det börjar med att och Peter är fångna i ett tyskt koncentrationsläger och blir fria till slut efter en mycket dramatisk resa. Under berättelsen använder författaren ett indirekt tal och han skriver kronologist tycker jag. Själva berättelsen berättar både John och Peter medans författaren var dold under hala boken.”

    Istället…

    ”Författaren inleder berättelsen med att….”

Lämna en kommentar