Niki ”Syskonkärlek”

Bokrecension!

”Syskon kärlek´´

 

Boken heter syskon kärlek och författaren heter Katarina Von Bredow, bokens huvudtema är kärlek och boken är en roman det är en kärlek och ungdomsroman.

 

Den här boken handlar om kärlek en tjej som heter Amanda blir kär i sin bror hon får bara massa problem hela tiden.

 

En viktig person i boken är Amanda hon är 17 år, Amanda är en tjej som går i skolan, hon blir väldigt lätt kär och skapar mycket problem genom kärleken. Jag tycker inte att Amanda har utvecklats så mycket.

 

Samhället är dåtid. När hon skriver den här boken så är hon i Stockholm.

 

Författaren använder ett språk där man förstår men även om det är svåra ord. Ibland förstår man vad författaren menar för man får tänka på i vilken situation de är i, sen så svor Amanda och hennes bror (Ludvig) ibland och det är ju för att de var ungdomar och ungdomar svor ju lite då och då.

 

Den här boken är i kronologisk ordning, författaren använde indirekttal i boken. Den som berättar historien är själva Amanda alltså när hon har blivit äldre, man kan väll säga att det är en synlig berättare.

 

Jag vet inte riktigt vad författaren vill förmedla men kanske att man inte ska ge hur jobbigt det än är, Amanda hade många problem men hon fortsatte att kämpa och till slut blev allt bra på slutet!

 

Jag tycker inte att författaren har helt lyckats med att få fram budskapet. Jag tycker verkligen att boken är läsvärd, för den är jättebra det händer saker hela tiden så det blir aldrig långtråkigt. Jag kan verkligen rekommendera den här boken till andra personer! Jag tror nog att många kommer tycka mycket om den här boken lika mycket som jag gör. Det finns bra och dåliga saker med den här boken.

Bra: Den här boken är bra för att det händer saker hela tiden det är liksom spännande så man vill fortsätta att läsa hela tiden.

Dåligt: Jag skrev ju att jag tyckte att det var bra att det hände saker hela tiden så det blir spännande, men ibland så kan Amanda få lite samma problem nu kommer jag inte på något problem men du kanske förstår vad jag menar. Men det är det jag tycker om den här boken.

3 thoughts on “Niki ”Syskonkärlek”

  1. Star: Du beskriver hur Amanda är som person väldigt bra.

    Star: Du berättar jätte bra om vad som händer i boken inte för mycket så du avslöjar allt.

    Wish: Du skulle kanske kunna berätta om Amanda hade någon bästa kompis.

  2. Star: Du fick med allting som skulle med, titeln, språket osv..

    Star: Du beskrev allting bra så man förstod vad du menade.

    Wish: Jag tycker att du borde ha berättat lite mer om vad du tyckte om den. Eller fördjupa dig i det istället för att bara säga att den var bra. Annars var allt annat väldigt bra 🙂

  3. Star: Du följer uppgiftens instruktion väl och får med alla underrubriker som vi har pratat om.
    Star: Du skriver tydligt och lättfattligt, det är aldrig oklart vad du menar.
    Wish: Gör tydligare textkopplingar och ge exempel på vad du menar!
    ”Jag vet inte riktigt vad författaren vill förmedla men kanske att man inte ska ge hur jobbigt det än är, Amanda hade många problem men hon fortsatte att kämpa och till slut blev allt bra på slutet!”
    Det är din rätt som läsare att tolka budskapet. Din teori verkar trolig att budskapet handlar om att inte ge upp. Ge exempel på vilket slags problem Amanda har och hur hon kämpar.

Kommentera

