Albin ”Väktaren 7 lärling”

Toms äventyr genom livet

Boken som jag ska berätta om heter Väktarens 7 Lärling och författaren heter Joseph Delaney. Boken är en äventyrsroman.

Boken handlar om en kille om bor i en vanlig Bond familj. Hans 7 andra bröder har flyttat hemifrån och har ett jobb, så han är den enda som inte har ett jobb. Det fans bara ett jobb kvar och det var att jobba som väktare och en väktare är en som skyddar onda saker från goda. Och det var då hans stora äventyr började.

Dem viktigaste personerna i boken är Tom, Alice, Gregory och Toms mamma. Gregory var Toms lärare inom väktarjobbet så Gregory är en väktare. Alice tycker jag att man får läsa till sig vem hon är för hon gör sig en stor plats i storyn.

Just för att den har serien är en fantasyroman är det lite svårt att se när ungefär det utspelade sig men jag skulle tro 1600tal 1700tal för dem pratade aldrig om städer utan det är mer byar och så.

Författaren skriver i jag form som att han var Tom. Sen tycker jag också att han skriver väldigt detaljerat och beskrivande så att man nästan känner det som Tom känner. Jag tycker att författaren skriver lagom långa meningar. Jag skulle inte säga att författaren skriver med vardagliga ord men han skriver ungefär så som jag skulle skriva det med tanke på vad boken handlar om och när den utspelas.

Boken handlar ju om Toms liv så författaren skriver som om tom skrev boken fast mer som en historia så jag skulle säga att författaren är dold.

Jag skulle inte direkt säga att boken har ett budskap men om jag får gissa skulle jag nog säja att budskapet var att livet ändras hela tiden, för i boken kan saker och ting ändras ganska snabbt i Toms liv.

Jag skulle verkligen rekommendera den här boken just för att den har en så intressant historia och tom utspelas som en speciell person så det ändrar en hel del i boken. Jag vet inte rickigt något som är dålig med boken men det som är bra med den är att när man har läst klart den så slutar den så att man vill läsa dem andra böckerna i serien som är då fortsättningen på Toms liv.

6 thoughts on “Albin ”Väktaren 7 lärling”

  1. jag hoppas du menar Elin annars skriver jag på fel.

    jag tycker att din bokrecension är bra den är ganska detaljerad och man förstår vad hela boken handlar om på ett sätt så att man inte förstår alldeles för mycket men inte för lite heller.

    det är bra längd på varje stycke och inte många svåra ord så den är väldigt lätt läst och den flyter på bra inte hackigt om ni fattar vad jag menar.

    jag tycker däremot att du hade kunnat berätta lite mer på varje punkt (inte mer text men mer fakta) och lite mindre vad du själv hade för syn på saken.

  2. Menar ni Albin??

    STAR: Man förstod det du skrev väldigt bra.
    STAR: Du fick med bra fakta, du skrev på ett sätt som intresserade läsaren!
    WICH: Du kunde ha använt kommatecken lite oftare, det blev ganska långa meningar ibland.:)

    • När du ger respons försök att vara mer specifik och ge tydliga exempel på vad du menar. Ge exempel på vad du förstod bra. Vad menar du med fakta? Ge exempel. När kunde kommatecknen använts?

  3. Till ALBIN

    Star: Man förstod precis vad du skriver för att du använder dig inte av så svåra ord och då förstår man vad du menar.
    Star: Man förstod ungefär vad boken handlade om på ett bra sätt. Man kan tänka sig att det kommer hända spännande och roliga saker i boken.
    Wish: Du kan ha med lite mer text i varje punkt tex att du kan beskriva samhället och sånt mer.

  4. Star: Du följer uppgiftens instruktion väl och får med alla underrubriker som vi har pratat om.
    Star: Du skriver tydligt och lättfattligt, det är aldrig oklart vad du menar.
    Wish: Gör tydligare textkopplingar och ge exempel på vad du menar!
    ”Jag skulle inte direkt säga att boken har ett budskap men om jag får gissa skulle jag nog säja att budskapet var att livet ändras hela tiden, för i boken kan saker och ting ändras ganska snabbt i Toms liv.” Ge tydliga exempel ur boken på vad som förändras för att stödja dina tankar om bokens budskap.

    Lämna inte läsaren i mörker! ”Alice tycker jag att man får läsa till sig vem hon är för hon gör sig en stor plats i storyn.” Det är ditt jobb som recensent att ge en bild av de viktigaste personerna.

Kommentera

