Filip ”Spiderwick”

Bokrecension

Den här boken heter Spiderwick och författarna heter Holly Black och Tony Diterlizzi. Huvudtemat är mycket fantasy och lite deckare. Boken är en roman och liknar mest en äventyrsroman.

 

Boken handlar om två personer som heter Nick och Laurie. Dom försöker hjälpa en rymdvarelse att komma hem till sin planet som har störtat med ett UFO på deras gräsmatta. Sen händer det mycket mer spännande saker.

 

Huvudpersonerna heter Nick och Laurie. Nick och Laurie är 12 år. Dom är väldigt nyfikna på allt och är väldigt smarta. Laurie är rätt så taskig mot Nick och brukar inte bry sig om Nick. Nick är lika taskig mot Laurie. Nick och Laurie är kusiner och dom gillar inte varandra i början av boken. Dom utvecklas väldigt mycket genom berättelsens gång, dom börjar gilla varandra mer och mer och under berättelsens slut så är dom bästa vänner.

 

Samhället är den samma genom hela berättelsen. Berättelsen utspelar sig i modern tid och dom bor i ett stort gult hus och har en jätte stor gräsmatta. Författarna berättar från dag till natt och det tycker jag är väldigt bra för då får man veta mer. I mitten av boken inträffade det en stor händelse. Ett UFO störtade på Nick och Lauries gräsmatta. Dom bor ute på landet, så det är väldigt lugnt där. Men dom har inga kompisar att leka med och dom går inte i skolan.

 

Författarna använder mycket vardagliga ord med enkla meningar och det tycker jag är bra för att jag gillar inte när det är svåra meningar för då är det mycket svårare att förstå boken.

 

Jag tycker att författarna har konstruerat sin händelse väldigt bra. Dom har konstruerat sin händelse väldigt plötsligt man visste inte när händelsen skulle komma. Berättelsen är inte kronologisk. Författarna använder indirekt tal. Författarna är mycket dolda man märker inte av dom genom berättelsens gång.

 

Författarens budskap tror jag är att man ska tro på det som inte är möjligt. Typ som man ska tro på rymdvarelser och andra underverk.

 

Jag tycker boken har varit riktigt bra. När man väl har kommit till hälften av boken så är den jätte spännande och man kan inte sluta läsa boken. Jag tycker också att boken är bra för det är mycket fantasy och då får man mycket inspiration och mycket fantasi. Om man ska skriva en novell i skolan så är det bra att ha mycket fantasi och det tycker jag man får av den här boken. Det dåliga med boken är att den är lite tråkig i början och då kan läsarna sluta läsa boken och missa det spännande. Jag tycker också att författarna lyckas förmedla sitt budskap väldigt bra. Händelsen har inget att ge oss idag för att det finns inga utomjordingar på Jorden. Boken är mycket läsvärd det är liksom ingen slöseri med tid att läsa den här boken och jag rekommenderar verkligen den här boken till dom som gillar fantasy och lite deckare.

 

3 thoughts on “Filip ”Spiderwick”

  1. Star: Du beskrev allting väldigt bra och man förstod exakt vad du menade.

    Star: Det var bra att du fick med allting som skulle med och du skrev lagom långt också.

    Wish: Det är svårt att komma på nåt som skulle kunna bli bättre för den var väldigt bra men kanske att du kunde berätta lite mer om hanldingen. Liksom vad som händer innan det där ufot kommer. Och vad som gjorde den ganska tråkig i början. Eller du beskrev handlingen ganska bra men kanske lite mer om ja som jag sa , vad som händer innan ufot har krachat. Annars var den väldigt bra 🙂

  2. Star: jag tycker att du har presenterat karaktärerna väldigt bra! Man får värkligen en bild av dem tycker jag.

    Star: jag tycker även att du skrev väldigt bra om punkten ”samhälle” ,du liksom berättar vart det händer och att du sa det där med modern tid tycker jag var bra!

    Wish: jag kan inte komma på något speciellt men kanske att du kunde skriva lite mer om utvecklingen lite mer varför tycker du att de har utvecklats och hur?

  3. Star: Du följer uppgiftens instruktion väl och får med alla underrubriker som vi har pratat om.
    Star: Välskriven del med diskussion och omdöme där du ger exempel.
    Wish: Du skriver ”Huvudtemat är mycket fantasy och lite deckare.”. Jag tror du har missuppfattat begreppet huvudtema. Huvudtemat är själva idén bakom boken, t.ex. att den handlar om olycklig kärlek eller kampen mellan det onda och det goda.

    Det här avsnittet är lite krångligt beskrivet. Hur skulle du kunna uttrycka detta enklare så att det blir mer flyt? ”Jag tycker att författarna har konstruerat sin händelse väldigt bra. Dom har konstruerat sin händelse väldigt plötsligt man visste inte när händelsen skulle komma. Berättelsen är inte kronologisk.”.

Kommentera

